Przedstawiam trójczłonowy cykl zajęć dla kandydatów na rodzinę zastępczą wg własnego autorstwa. Być może pozwoli to komuś przybliżyć i dokładniej zgłębić problem.
Projekt zajęć dla dorosłych
Opracowała: Małgorzata Dobroć
Planowane 3 zajęcia:
Tematy zajęć:
• T I : Funkcjonowanie rodziny zastępczej – teoria.
• T II : Funkcjonowanie rodziny zastępczej – praktyka.
• T III : Warsztaty zajęciowe.
TEMAT I : Funkcjonowanie rodziny zastępczej – teoria.
CELE :
1. Cel społeczno – organizacyjny - zrozumienie problemu i wyrobienie właściwych postaw.
2. Cel dydaktyczny:
• Wiedza – zapoznanie z funkcjonowaniem rodziny zastępczej,
• Postawy – uświadomienie potrzeby opieki nad dziećmi, uczulenie na problemy wychowawcze, dążenie do osiągnięcia właściwych postaw, uświadomienie trudności,
• Umiejętności – wdrożenie do pełnienia roli rodzica zastępczego, przygotowanie do praktycznego działania.
3. TYP ZAJĘCIA: zajęcia przygotowano dla kandydatów na rodzinę zastępczą. Są to zajęcia wprowadzające, mające na celu przygotowanie rodziców do pełnienia wybranej roli społecznej.
4. UCZESTNICY – kandydaci na rodzinę zastępczą ( dorośli)
5. CZAS TRWANIA ZAJĘĆ: 2 godziny
6. ZASTOSOWANE METODY:
• Werbalne :
• Prelekcja wygłoszona przez dyrektora Ośrodka Adopcyjnego;
• Pogadanka rodziców adopcyjnych mających doświadczenie w w/w zakresie;
• Film o funkcjonowaniu jednej z rodzin zastępczych.
7. MATERIAŁY:
• Film;
• Test.
8. LITERATURA:
L. Kawula, „Pedagogika rodziny”
„Dydaktyka rodziny”
M. Ziemska „ Postawy rodzicielskie”
Scenariusz zajęcia:
I
1.Prelekcja dyrektora Ośrodka Adopcyjnego.
2.Pogadanka.
II
1.Film o funkcjonowaniu rodziny zastępczej.
2.Wypełnienie testu.
TEMAT II : Funkcjonowanie rodziny zastępczej – praktyka.
CELE:
1. Cel społeczno – organizacyjny – zapoznanie z funkcjonowaniem rodziny zastępczej.
2. Cel dydaktyczny:
• Wiedza – wzbogacenie wiedzy o funkcjonowaniu rodziny zastępczej w praktyce;
• Postawy – przełamanie dotychczasowych przekonań i stereotypów o funkcjonowaniu rodzin zastępczych.;
• Umiejętności – przygotowanie do samodzielnego funkcjonowania jako rodzica.
3. TYP ZAJĘCIA – zajęcie dla dorosłych.
4. UCZESTNICY – kandydaci na rodzinę zastępczą ( dorośli).
5. CZAS TRWANIA ZAJĘĆ: 3 godziny
6. ZASTOSOWANE METODY:
• Aktywizujące
• sytuacyjna;
• dyskusja kierowana.
7. Literatura – patrz Temat I.
Scenariusz zajęcia:
Zajęcie nietypowe- czynne uczestnictwo w życiu rodziny zastępczej, gry, zabawy, dialogi, dyskusje.